miércoles, 9 de abril de 2008

LES TIC A L’EDUCACIÓ INFANTIL (CAPÍTOLS 4 i 5)

Seguint amb l’anàlisi del llibre de Jordi Cases i M. Roser Torrescasana “Les TIC a l’Educació infantil”, parlaré de l’organització i gestió dels recursos de les TIC, per a organitzar i fer un bon ús educatiu d’aquestes eines cal reflexionar conjuntament, per això caldrà el paper del claustre de mestres el qual pot facilitar la presa de decisions sobre la incorporació de les TIC a les escoles.

L’equip directiu, el coordinador, la comissió d’informàtica i el claustre són els que han de fomentar el projecte TIC dels centres educatius i portar-lo endavant.

- L’equip directiu: la tasca que fa és essencial en la implantació de les TIC. La seva feina, se centra en el disseny d’aquest projecte TIC; dinamització de les TIC, difusió de la feina feta, formació, cerca de recursos, etc.

  • La dinamització de les TIC en el centre ha de consistir a crear l’ambient idoni per afavorir el debat pedagògic entre els mestres sobre les possibilitats educatives de les TIC.
  • La difusió de la feina feta, és a dir, posar en comú les experiències fetes amb els alumnes, parlar dels procediments treballats i ensenyar el resultat final, això, ens permet avaluar el treball realitzat i compartir experiències i idees noves que de ben segur es convertiran en més recursos per tenir en compte en altres feines i projectes.
  • La formació és una altra de les funcions de l’equip directiu, que ha de procurar que hi hagi una formació permanent al claustre, basada en assessoraments, cursos de formació o modalitats de formació internes del claustre.
  • La cerca de recursos és una altra atribució important de l’equip directiu i es tracta de buscar finançament per portar a terme el projecte TIC de les escoles.

- El coordinador d’informàtica i la comissió d’informàtica: son clau en el projecte TIC de l’escola, d’ells depèn en gran mesura l’èxit de les TIC al centre educatiu.

Algunes de les tasques que ha de fer són les següents:

  • Posar a disposició de tothom els programes i les informacions que hi hagi a l’escola i que vagin arribant.
  • Mantenir els ordinadors en bon estat i vetllar perquè hi hagi tot el programari necessari per poder treballar amb els nens i les nenes.

- El claustre de mestres: on es prenen les decisions per dur endavant el projecte TIC del centre. El claustre decideix, entre altres coses, les següents:

  • Si es creen més aules d’ordinadors al centre o bé si es porten els ordinadors a les aules.
  • La modalitat de formació que es farà.
  • Els horaris de l’aula d’ordinadors..

El claustre per tant, és l’organisme acreditat per prendre les decisions que afecten la metodologia i la didàctica de l’escola.

Tenir una bona dotació en material informàtic també es essencial quan es parla de les TIC als centres educatiu, per aquesta raó seria important que les escoles disposaren del següent equipament:

· Cablatge de l’escola o espai Wifi:

Les classes i sales de l’escola deurien de tenir connexió a la xarxa del centre i a Internet, amb una instal·lació adequada tant elèctrica com de punts de connexió de xarxa que permetés treballar almenys 4 ordinadors a les aules.

· Aula d’ordinadors:

Ha sigut el tipus d’organització original quan van començar a introduir els ordinadors a les escoles.

· Ordinadors a l’aula:

Cada classes hauria de tenir, almenys, 4 ordinadors ben instal·lats i ben connectats a la xarxa elèctrica i a la xarxa informàtica de l’escola. Incorporar els ordinadors dins de les aules en comptes de tenir una aula d’ordinadors, amb el resultat d’aconseguir una integració molt interessant de les TIC en els currículums escolars.

· Perifèrics (impressores i escàners):

Va bé que estiguin situats dins de l’aula dels ordinadors, tot i que, si fos possible, hi hauria d’haver perifèrics a altres punts de l’escola per poder donar més bon servei a les classes, especialment en edificis grans i sobretot pensant en les aules d’educació infantil. Hi ha algunes modalitats d’impressores que ja porten una connexió directa a xarxa sense necessitat d’estar connectades a cap ordinador.

· Canó de projecció:

És una eina molt important i per tant tenim que nomenar-la. Hi ha escoles que tenen el canó de projecció fix a l’aula d’ordinadors i escoles que el tenen instal·lat sobre un suport portàtil juntament amb un ordinador i el poden traslladar d’una banda a l’altra de l’escola.

· Càmera de fotos:

Amb la càmera de fotos disposem de la possibilitat d’obtenir imatges digitals de manera instantània, i té múltiples aplicacions escolars, és un gran suport per la feina diària i un gran mitjà de creació i manipulació d’imatges.

· Càmera de vídeo:

Aquest és un dels últims perifèrics que estan arribant a les escoles, és un gran mitjà de creació i de suport en el vessant d’àudio i d’imatge en moviment.

· Pantalles tàctils a la llar d’infants i a P3:

Són una bona solució per als alumnes que tenen dificultats en la coordinació mà- ull i , per tant, tenen dificultats en l’ús del ratolí. Simplement tocant la pantalla amb el dit, poden interaccionar amb el programari de manera senzilla i intuïtiva, i accedir als continguts programats.

En quant al tema de l’organització de l’aula d’Educació Infantil, hi ha tot un seguit de condicionants que poden determinar una tipologia d’aplicació de les TIC, una metodologia de treball o una altra. Els recursos determinen l’organització del grup classe, les relacions interactives pròpies del grup de forma més o menys cooperatives, els continguts de l’aula...

Per a tenir una distribució i organització correctes de l’espai i del temps a les aules d’educació infantil se segueixen criteris psicològics, físics, didàctics, pedagògics i sociològics.

L’aula ideal pot ser aquella que disposi de 4 ordinadors connectats en xarxa i a Internet, una impressora i facilitat per poder endollar perifèrics que permetin treballar en grups petits, fer el treball per racons i/o fer consultes puntuals ja que tot açò, entre altres coses, permet integrar les TIC en les tasques quotidianes de la classe, existeix la possibilitat de poder accedir-hi en qualsevol moment, les propostes de treball amb l’ordinador respecten els diferents nivells d’aprenentatge, pot donar suport al treball que s’ha de fer amb alumnes amb dificultats, etc.

Després el llibre tracta el programari i els recursos didàctics, el programari més utilitzat a l’Educació Infantil és el següent:

· Processador de text (Word i OpenOffice).

· Programa de dibuix (Paint i KidPix).

· Programa de presentació (PowerPoint i OpenOfficeImpress).

· Programa “Clic” i “JClic”.

· Programes de tractament d’imatge (exclusivament per als mestres), (Paint Shop Pro, el Gimp i ACDC).

· Programes d’enregistrament de so (Audacity i CoolEdit).

· Entorn educatiu edu365; on hi ha múltiples aplicacions per a totes les etapes i cicles educatius, i també per als pares i mares.

· També existeixen altres recursos com portals d’Internet que tracten l’Educació Infantil, amb programes i activitats adaptades als nens i les nenes.

He visitat algunes pàgines d’Internet de les recomanades al llibre i m’han paregut molt interessants ja que tenen activitats per als xiquets i xiquetes que els poden fer aprendre com per exemple una que hi ha en la pàgina http://educalia.educared.net/edujsp/primaria/jocs/jocs.jsp que tracta del cos humà i els principals òrgans, per a que els nens/es els col·loquin al lloc corresponent. També tinc que fer menció especial a l'adreça http://www.edu365.cat/infantil/index.htm que disposa de recursos molt adequats per als nens i nenes amb; jocs, programes per a dibuixar i pintar, de música, del cos, l'entorn, les matemàtiques, etc.

Amb aquesta activitat i visitant aquests llocs web, he pogut descobrir la gran quantitat d’activitats de tot tipus i de totes les àrees, programes i jocs, entre altres coses, que existeixen per als nens/es i el que poden aprendre i valorar el món que els envolta ja que són webs molt constructives i que fomenten bons valors.

No hay comentarios: